Hvad er sandheden om dæks aldring?
SP: Hvorfor deler Michelin denne information om dæks aldring?
Sv: Fordi der er en udbredt misforståelse af, hvordan dæk ældes.
Husk: Den vigtigste dato er IKKE dækkenes fabrikationsdato (DOT),
men datoen for montering på et køretøj.
SP: Dækket ældes ikke væsentligt, hvis det ikke er monteret. Hvorfor?
Sv: Mens et dæk ligger på lager (før montering) er det ikke pumpet op, det er
ubelastet og kun udsat for de relativt små temperatursvingninger på lageret.
SP: Hvis produktionsdatoen ikke har nogen betydning, HVILKEN dato har så?
Sv: Den dato, dækket monteres på køretøjet. Under brug er dækket udsat for
store belastninger, stød fra vejbanen og andre vilkår, som ikke forekommer
under oplagring. Derfor ældes et dæk betydeligt, når først det er blevet monteret.
SP: Hvad er det for undersøgelser, der bekræfter, at dæks aldring er uden
betydning under oplagring, men kun har betydning efter montering?
Sv: Der er blevet udført tre undersøgelser: I Korea, Tyskland og Saudi-Arabien.
Undersøgelserne i Korea og Tyskland viser ingen forskel i præstationer mellem
dæk, der er lavet for nylig, og dæk, som har været oplagret i 3 år.
Den saudiarabiske undersøgelse viser, at et dæk brugt på et køretøj i 1 år
har en aldring svarende til et dæk, der har været oplagret i 10 år.
SP: Dæk ældes efter montering. Hvilke råd giver Michelin med hensyn
til dækpleje efter montering?
Sv: Efter montering kræver dækket en særlig pleje i hele dets levetid - pleje,
der var uden betydning under oplagring, for eksempel: Opretholdelse af
lufttryk, sporing, inspektion for skader, måling af mønsterdybden.