Opbremsning med nye dæk
Sådan kører man med nye dæk
Det tager lidt tid at køre nye dæk til. Her får du lidt oplysninger om hvorfor og hvordan man kører med nye dæk og får den optimale ydeevne og sikkerhed.
Har du lige hentet din nye bil fra forhandleren? Eller har du måske fået udskiftet dine gamle, slidte dæk med nye, der lige er taget ned fra hylden hos forhandleren?
Før du træder på speederen for at mærke, hvad de nye dur til, er der noget, du skal vide: Nye dæk er som nye sko, dvs. de skal lige køres til, før de kører optimalt. Find ud af hvorfor, og følg vores tips til, hvordan du gør de nye dæk parate til at blive brugt i lang tid.
Hvordan kan man mærke, at man har fået nye dæk?
Der er flere ting, der får de nye dæk til at fungere lidt anderledes end de gamle.
Smøremidler. I produktionen anvendes der smøremidler for at løsne dækkene fra formen. De bliver i slidbanen, indtil de slides af på vejen. Før de er helt væk, kan de nedsætte trækkraften.
Antioxidanter. Disse stoffer tilsættes for at forhindre, at dækkene nedbrydes, når de udsættes for miljøfaktorer som varierende temperaturer og luften. De kan få dækkene til at virke glatte i begyndelsen.
Slidbanedybde. Nye dæk har naturligvis den maksimale dækmønsterdybde. Den nye tråd føles stiv, glat og dyb og kan i begyndelsen føles som en hård, tyk pude mellem bilen og vejen. Man siger også, at dækkene slingrer.
Slingrende dæk.
Slinger er en lille ekstra bevægelse i dækkene, der kan mærkes, når man kører i en bil med relativt nye dæk. Det kan beskrives som en form for bevægelse, der opstår i gummiet mellem tråden og karkassen.
Til sammenligning:
- Glatte racerdæk - uden tråd - slingrer stort set ikke
- Vinterdæk - med dyb tråd - slingrer meget
Men er et nyt, dybt dækmønster ikke godt?
Man skulle tro det. Men faktisk fungerer dækket bedre, når det har kørt lidt på asfalt og er blevet bearbejdet lidt. Når det er sket, har dækkene fantastisk vejgreb og styreevne.
Sådan køres dæk til
Hold fokus på stille og rolig kørsel – accelerer, brems og drej i roligt tempo – de første 1000 km. Det vil gøre dækkene parate til almindelig kørsel. Efter de første 1000 km er smøremidler og andre stoffer helt væk.
Sådan gør man:
- Hold dig på tørre veje, hvis det er muligt
- Kør i moderat tempo
- Hold større afstand til bilen foran, da bremselængden kan være længere
Sådan gør man IKKE:
- Undgå at accelerere hurtigt
- Undgå at stå på bremsen, hvis det er muligt.
Smøremidler, der anvendes ved montering af dæk, kan også få dækket til at slingre, hvis du trykker speederen i bund eller står på bremsen. Så undgå det de første par hundrede kilometer.
En tilvænningsperiode for dæk - og dig.
Selvom du har fået sat samme type og model dæk på, som du havde før, kan det godt føles anderledes at køre. Det kan skyldes, at de gamle dæk kun havde lidt slidbane tilbage, da de blev skiftet. Dæk med lav slidbane reagerer normalt hurtigere, fordi der er mindre tråd, der skal bevæge sig under kørslen. Så nye dæk kan føles, som om de har langsommere reaktion, før de er kørt til.
En tilvænningsperiode giver dækkene en rolig start, så de kan opnå den bedste ydeevne, og giver dig mulighed for at vænne dig til de nye dæk.
Rolig indkøring og derefter løbende vedligeholdelse
Giv dækkene en rolig indkøring, og du vil få glæde af dem i lang tid. For at sikre dette anbefales det, at dækkene efter tilvænningsperioden regelmæssigt efterses. Tjek følgende;
- Er der nok slidbanedybde?
- Er dæktrykket korrekt?
- Er der tegn på slid eller skader?
Godt vedligeholdt dæk giver den bedste ydeevne og sørger for din sikkerhed på vejen.