Dækproduktion
Sådan laves et dæk
Et dæk består af en kompliceret blanding af dele fremstillet af forskellige materialer. Men hvordan kommer det fra gummitræet til vejen? Dækproduktion består af en lang række processer. Lad os følge et Continental-dæk gennem de fem vigtigste trin i dækproduktionen:
- Indkøb af materialer og produktion af dele
- Produktion af dele
- Opbygning af dækket
- Vulkanisering
- Kvalitetskontrol
Trin 1: Kvalitetsmaterialer til at fremstille dele
Råvarer til dækfabrikanter leveres af flere forskellige industrisektorer. De anvendes til at fremstille de nødvendige dele.
Stål. Stålindustrien leverer højstyrkestål. Det anvendes til at fremstille stålbælter (ståltråd) og kernen i vulsten (stålwire).
Kemikalier. Kemikalieindustrien er en vigtig leverandør af råvarer til dæk. Det drejer sig især om syntetisk gummi og materialer, der forbedrer holdbarhed og vejgreb og forlænger dækkenes levetid.
Naturgummi. Gummi udvindes af specielle træer, der dyrkes i store plantager. Den mælkehvide væske (latex) stivner, når den tilsættes syre. Derefter renses den og presses sammen i faste baller, så den er nemmere at transportere og opbevare.
Baller af naturligt og syntetisk gummi skæres op og opdeles i stykker, vejes og blandes med andre råvarer i henhold til specielle formler. Der anvendes op til 12 forskellige gummiblandinger i dæk til moderne personbiler.
Tekstiler. Tekstilindustrien leverer basismaterialerne (rayon-, nylon-, polyester- og aramidfibre), der forarbejdes til tråd og anvendes som forstærkere i dæk.es.
Trin 2: Produktion af dele
Ståltråd. Færdiglavet ståltråd føres ind i kantstyret, hvor det indstøbes i et eller flere lag gummi. Resultatet er en fortløbende plade af tråd og gummi. Pladen skæres i en foruddefineret vinkel til den korrekte længde i henhold til dækstørrelse og rulles op til videre forarbejdning.
Tråd. Blødt gummimateriale, der blandes i en mikser og derefter laves om til tråden. En ekstruder med skruegang former gummiet til en fortløbende tråd. Når ekstruderingen er overstået, kontrolleres vægt pr. meter, og tråden afkøles ved neddypning. Tråden klippes til en længde, der passer til dækkets størrelse. Vægten kontrolleres igen.
Tekstiltråd. Flere tekstiltråde føres ind i kantstyret fra en stor rulle og indstøbes i et tyndt lag gummi. Den lange plade skæres i en vinkel på 90° i den ønskede længde og rulles op igen til senere forarbejdning.
Stålvulst. Vulstens kerne består af mange runde stålwirer. Hver wire er gummibelagt. Der påføres en top på kernen.
Sidevæggen. Sidevæggens sektioner tilskæres til den specifikke dækstørrelse og behandles i ekstruderen.
Indvendigt lag. En kantstyrer anvendes til at formgive det lufttætte indvendige lag til et bredt, tyndt lag.
Trin 3: Opbygning af dækket
Nu kan opbygningen af dækket begynde. De forskellige dele samles i en dækkonstruktionsmaskine til et såkaldt “grønt dæk”. Det gøres i to trin: karkasse og tråd/bælte. Det ”grønne dæk” sprøjtes derefter med en væske, så det er parat til vulkanisering. |
Trin 4: Vulkanisering
Nu kommer vi til hærdningsprocessen. Her får dækket sin endelig form, når det er blevet vulkaniseret i et nærmere fastlagt stykke tid ved et bestemt tryk og en bestemt temperatur. Denne proces gør rågummiet fleksibelt og elastisk. I processen anvendes forme til at støbe trådmønster og sidekoder. |
Trin 5: Kvalitetskontrol
Der udføres hele tiden kvalitetskontrol i alle trin af produktionen - fra kontrol af råstoffer til levering af de færdige dæk.
En trinvis kvalitetskontrol sikrer, at Continentals dæk kontrolleres grundigt. Færdige Continental-dæk gennemgår:
- Visuel kontrol
- Røntgenundersøgelse
- Overensstemmelseskontrol
Når dækkene har klaret alle eftersyn og kontroller, overføres de til lager til afsendelse.