Dæktyper
Forskellen på de forskellige dæktyper
Den korte version: Forskellige dæktyper
|
Et dæk er ikke bare en gummiring med luft. Det er et kompliceret stykke teknik, der laves i mange typer og former, og som er konstrueret til at klare en lang række udfordringer. Her præsenterer vi de forskellige dæktyper på markedet og de forskellige fordele, de giver en bil.
Der er to primære områder, hvor typerne adskiller sig fra hinanden - gummiblandingen og dækmønsteret. De to områder er afstemt til det miljø og de betingelser, dækket skal bruges i. Hvis du vælger de korrekte dæk, kan du være sikker på, at din bil vil have fantastiske køreegenskaber og godt træk.
Sommerdæk
Sommer dæk laves af en speciel gummiblanding, som giver supergodt vejgreb og køreegenskaber på både tørre og våde veje i lunt vejr. De har også lav rullemodstand og giver derfor bedre brændstofudnyttelse og danner mindre vejstøj.
Trådmønstret på et sommerdæk er mindre strømlinet end på et vinterdæk med færre riller til at lede vand væk, hvilket øger kontaktfladen med vejen. Derfor har bilen bedre træk og bremser bedre i de tørre sommermåneder.
Men de samme egenskaber – den specielle gummiblanding og det enkle trådmønster – gør sommerdæk mindre egnede til vinterens køreforhold. Når temperaturen falder til under 7ºC, bliver gummiblandingen hård og sprækker nemmere, og trådmønstret kan ikke i tilstrækkelig grad klare.
Vinterdæk
Vinterdæk giver fantastisk vejgreb på veje, der er dækket af sne og is, og på våde veje i koldt vejr.
Gummiblandingen i trådmønstret på et vinterdæk indeholder mere naturgummi, så det ikke bliver hårdt, når temperaturen falder til under 7ºC. Det forbliver tværtimod fleksibelt og blødt i koldt vejr og forkorter derfor bremselængden.
Trådmønstret har højere blokke, som graver sig ned i sne og is for at få bedre vejgreb. Vinterdæk har også mange lameller, som er gode til at fjerne vand og slud fra bilens bane, hvilket reducerer risikoen for akvaplaning.
Men vinterdæk bør ikke anvendes om sommeren. Gummiblandingen er alt for blød til tør asfalt, hvilket betyder, at dækket hurtigere bliver slidt. Samtidig vil den øgede rullemodstand betyde større brændstofforbrug og mere vejstøj.
Helårsdæk
Helårsdæk kombinerer sommer- og vinterdækkenes evner og udgør en mellemting med begge typers fordele. Hvis du bor i et område med mildt vejr om vinteren (hvor temperaturen sjældent kommer under nul), kan helårsdæk være en mulighed. Continentals helårsdæk er sikre og giver førsteklasses køreegenskaber. Samtidig kan bilister spare tid og penge og undgå besværet med at skifte dæk. Men husk altid, at sommer- og vinterdæk er specielt fremstillet til de respektive vejrforhold.
Hvis du ikke er sikker på, hvilke dæk du skal vælge, kan du kontakte en forhandler for at få hjælp.
SSR dæk (forsæt 80 km på det punkterede dæk)
Run-flat dæk er en af de største opfindelser inden for bilindustrien siden det pneumatiske dæk eller skiftet fra diagonaldæk til radialdæk. Hvorfor mon det? Hvis du punkterer eller pludselig mister tryk, vil et run-flat-dæk stadig fungere og være sikkert, indtil du kan nå hjem eller til nærmeste værksted.
De kraftige og tykke sidevægge på et run-flat-dæk betyder, at det fungerer og kan køre midlertidigt efter en punktering. Normalt kan du køre op til 80 kilometer på et punkteret run-flat-dæk. Men husk, at de ikke kan repareres, men skal udskiftes med et nyt dæk hurtigst muligt.
4x4-dæk lastbiler
4x4-dæk til lastbiler har bredere mellemrum i dækmønstret end dæk til personbiler, primært som større trådblokke og dybere riller. Almindelige dæk fungerer dårligt på overflader med mudder, fordi trådmønstret hurtigt fyldes af mudder, så dækkene bare drejer rundt og graver sig længere og længere ned i et hul. 4x4-dæk har bedre træk i vanskeligt terræn som mudder, græs og sne, idet trådmønstret ikke stoppes til.